Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.08.2022 23:50 - Как си намерих требник
Автор: panazea Категория: Видео   
Прочетен: 2162 Коментари: 0 Гласове:
12


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Родила съм се през студената зима на 1953 година! Навън валяло сняг, спирали тока в болницата и въпреки всичко съм се родила аз.

Дали ми името Антоанета , защото на татко му харесвало , той имаше особено мнение за френската кралица Мария Антоанета.

Не посмели да ме кръстят. Било страшното време , когато вкарвали хора в затвора ! За да няма гонения срещу тях , моите родители не ме кръстили.

Моята сестра Людмила , с пет години по-голяма ,след раждането я отвели на село при едната ми баба и тя нали била умна жена, родила и отгледала 7 деца , взела бебето и тайно го кръстила с попа в църквата.

И така си растяхме двете сестри , тя – християнка , аз – езичница.

Вярата си носех в сърцето. Застана на прозореца и се помоля на Господа с моите детски думички и той винаги ме чуваше. Даже не се бях научила как се кръсти и се кръстех наопаки,но Господ и това ми прощаваше.

Не ходех на църква , щото беше забранено и ще ми свалят връзката ,ако някой ме видеше и ме обадеше. На Великден разгонваха бабичките да не ходят на църква!

Един ден , вече бях на 13 години , от училището ни свикаха на площад „Александър Невски”, щяха да ни возят с автобуси до софийските села. Аз отидох по-рано и моите съученици още ги нямаше. Реших да погледна какво има в църквата.

Вътре беше прохладно и полутъмно. От Олтара ме гледаха добрите очи на Христос и Богородица. Разглеждах стенописите с различни библейски сюжети. Такава красота!

А от тавана Господ простираше ръце над мен. От тогава започнах да посещавам различни църкви и манастири, навсякъде където ходех , първо питах за църквата. Изучавах иконописци и стилове. Събирах икони . Ако имах възможност бих учила „История на изкуството „  - Иконография. Събрах всички книги посветени на Българското изкуство, които намерих. Българското Историческо наследство в крепостите , църквите , Иконографията , дърворезбата , надписи върху камък , Евангелия . Понеже някои книги се препокриваха като съдържание , ги подарих на племенничките си. Българското изкуство въобще. Българската памет .

Ожених се , имах деца !

И когато животът започна да ми нанася удари ,за да ме прекърши , на мен ми хрумна идеята, че трябва да кръстя децата си , та поне Бог да ги пази , щом аз не мога да ги опазя! Споделих със съпруга ми и той се съгласи. На времето неговата баба тайно го кръстила в църквата.

Аз имам приятелки от различни течения на християнството: Православни ,католици, протестанти , бялото братство , адвентисти , евангелисти, петдесятници, бъдисти , старостилци , новостилци . Уважавам тяхната религия и за мен Бог е един и разделението е изкуствено. Уважавам всяка религия , която проповядва братство и ненасилие !

Един ден както се разхождах с малкия си син ,видях един младеж да продава църковна литература. Спрях се и се заговорихме. Той беше много начетен и вярващ . За един час ми разказа толкова много , колкото не бих намерила в 30 книги . Общуването в нашия свят е много важно ! Разказа ми за Антихриста и Апокалипсиса. След разговора с него реших ,че трябва да се върна към църквата на дедите си – Православието, каквито са майка ми , баща ми и съпругът ми!  Реших кръстница да бъде моята сестра! Какъв по-добър застъпник пред Бога от моята обична сестра.

Когато споделих с нея моите мисли , тя нали е дейна , а не като мен съзерцателна , веднага влезна в първия магазин и купи кърпите за кръщането . После отидохме в близката църква ”Покров Богородичен” , към която имах особена симпатия и исках да запиша час за кръщавката. Отчето ми обясни,че е добре първо аз да се кръстя и после децата. Аз го послушах . На уречения ден отидохме със сестра ми и започна тайнството. Отчето говори , после извърши обреда и ми подаде една малка книжка с молитви и ми каза да чета! И аз , дето съм инженер и научен сътрудник, дето си мисля , че знам два чужди езика , започнах да сричам текста, който ми беше напълно непознат! Отчето имаше велико търпение, за да довърша сричането си!

От тогава все търсех тази малка книжка ! Исках наизуст да науча молитвите и Символ верую! Най-после на един панаир на книгата  видях този Требник в Синодалното издателство. Не знам защо хората се опитваха да ме разубедят , че тази книга не ми е потребна, че е само за свещеници. Аз упоритствах и си я купих! Първо в къщи научих наизуст „Отче наш” и „Достойно Эст”. След това четях „Символ верую” .

Когато решихме да кръстим внуците , аз поех инициативата , купих кърпите и записах час в църквата.

Отидохме в църквата . Беше хубав летен ден . Когато кръщавахме внуците , аз бях кръстницата . Отчето ми подаде книгата и аз четох гладко и не се посрамих.

После се снимахме , а внукът ми каза :

- Бабо , знаеш ли , аз съм Християнин !

- Браво , Бояне !- отговорих му аз .

Такова голямо впечатление им е направило на децата това тайнство!

 

Ето го текста на Символ Верую! Да го прочетете ,за да не сричате като мен !
image
image

 

 

На церковнославянски

На съвременен български

Верую во единаго Бога Отца, Вседержителя, Творца небу и земли, видимим же всем и невидимим.

Вярвам в един Бог Отец, Вседържител, Творец на небето и земята, на всичко видимо и невидимо.

И во единаго Господа Иисуса Христа, Сина Божия, Единороднаго, Иже от Отца рожденнаго прежде всех век; Света от Света, Бога истинна от Бога истинна, рожденна, несотворенна, единосущна Отцу, Имже вся биша.

И в един Господ Иисус Христос, Сина Божий, Единородния, Който е роден от Отца преди всички векове: Светлина от Светлина, Бог истинен от Бог истинен, роден, несътворен, единосъщен с Отца, чрез Когото всичко е станало.

Нас ради человек и нашего ради спасения сшедшаго с небес и воплотившагося от Духа Свята и Марии Деви, и вочеловечшася.

Който заради нас, човеците, и заради нашето спасение слезе от небесата и се въплъти от Духа Светаго и Дева Мария и стана човек.

Распятаго же за ни при Понтийстем Пилате, и страдавша, и погребенна.

И бе разпнат за нас при Понтия Пилата, и страда, и бе погребан. 

И воскресшаго в третий ден по Писанием.

И възкръсна в третия ден, според Писанията.

И возшедшаго на небеса, и седяща одесную Отца.

И възлезе на небесата и седи отдясно на Отца.

И паки грядущаго со славою судити живим и мертвим, Егоже Царствию не будет конца.

И пак ще дойде със слава да съди живи и мъртви и царството Му не ще има край.

И в Духа Святаго, Господа, Животворящаго, Иже от Отца исходящаго, Иже со Отцем и Сином спокланяема и сславима, глаголавшаго пророки.

И в Духа Светаго, Господа, Животоворящия, който от Отца изхожда, Комуто се покланяме и го славим наравно с Отца и Сина, и Който е говорил чрез пророците.

Во едину Святую, Соборную и Апостолскую Церков.

В една света, вселенска и апостолска Църква.

Исповедую едино крещение во оставление грехов.

Изповядвам едно кръщение за опрощаване на греховете. 

Чаю воскресения мертвих,

Чакам възкресение на мъртвите.

и жизни будущаго века. Амин.

И живот в бъдещия век! Амин.

 

 

http://www.pravoslavieto.com/molitvoslov/molitvi/symvol_veruju.htm

 

 

Никео-Цариградски символ на вярата

 

1. Вярвам в един Бог Отец, Вседържител, Творец на небето и земята, на всичко видимо и невидимо.

2. И в един Господ Иисус Христос, Сина Божий, Единородния, Който е роден от Отца преди всички векове: Светлина от Светлина, Бог истинен от Бог истинен, роден, несътворен, единосъщен с Отца, чрез Когото всичко е станало.

3. Който заради нас, човеците, и заради нашето спасение слезе от небесата и се въплъти от Духа Светаго и Дева Мария и стана човек.

4. И бе разпнат за нас при Понтия Пилата, и страда, и бе погребан. 

5. И възкръсна в третия ден, според Писанията.

6. И възлезе на небесата и седи отдясно на Отца.

7. И пак ще дойде със слава да съди живи и мъртви и царството Му не ще има край.

8. И в Духа Светаго, Господа, Животоворящия, който от Отца изхожда, Комуто се покланяме и го славим наравно с Отца и Сина, и Който е говорил чрез пророците.

9. В едната, света, вселенска (съборна) и апостолска Църква.

10. Изповядвам едно кръщение за опрощаване на греховете. 

11. Чакам възкресение на мъртвите.

12. И живот в бъдещия век! Амин.

 

 

http://www.pravoslavieto.com/molitvoslov/molitvi/symvol_veruju.htm

Требник ,сваляйте си всичко от архивите , защото изчезват от интернета и после няма да ги намерите.

https://web.archive.org/web/20100111043034/http://librarium.orthodoxy.ru/trebnik/

  




Гласувай:
12



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: panazea
Категория: Технологии
Прочетен: 6843545
Постинги: 3990
Коментари: 11585
Гласове: 56403
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031